Body scan

Här kommer en lite längre men ändå enkel Mindfulness meditation som vi gärna gör några gånger i veckan – både för att stämma av med sig själv hur man mår men också för en stunds återhämtning och laddning av batterierna.

BODY SCAN 🙏

Skapa en tid och plats i din dag där du kan sitta ned bekvämt och inte bli distraherad eller störd. 

Hitta en bekväm men uppmärksam position, slut dina ögon, ta ett djupt andetag. Fokusera på andningen. Tillåt magen att resa sig när du andas in och att sänkas när du andas ut. Fortsätt andas djupt tills du börjar känna dig avslappnad.

För uppmärksamheten till dina tår på din högra fot. Notera alla sensationer du upplever medans du fortsätter att fokusera på andningen. Föreställ dig att varje djupt andetag flödar in i dina tår. Stanna kvar där en stund. Vad känner du?

Flytta sedan fokus till fotsulan. Känn in eventuella sensationer. Föreställ dig andningen som flödar in i fotsulan. 

Flytta fokus till vristen, vaden, knät och så vidare uppåt. Hur känns ditt lår? Avslappnat? Ömt? Spänt? Uttröttat? 

Repetera för ditt vänstra ben.

Därefter flyttar du ditt fokus till bäckenet, magen, ryggen och vidare upp genom din kropp. Känn efter noggrant. Hur känns det i magen? Lugnt? Oroligt? Tomt? 

Lägg märke till vilka sensationer du upplever i din kropp just nu utan att lägga värderingar i det du uppmärksammar. Gå sen vidare i skanningen.

Skulle du uppleva att någon sensation i din kropp blir för stark eller obekväm, t ex smärta, kan du försöka att gå tillbaka till att enbart fokusera på andningen och se om du kan slappna av i smärtan.

När du når toppen av ditt huvud kan du låta andningen flöda ut ur din kropp och vidare i luften. Öppna ögonen när du känner dig redo.

Hur mår din kropp idag? .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: